آموزش پایتون – قسمت دوم – توابع ساده
با عرض سلام خدمت دوستان ویرایی .
توی این مقاله میخواهیم با هم بخش مقدماتی توابع در پایتون رو یاد بگیریم .
منظور از تابع یا همان Function ، مجموعه ای از دستورات است که توسط ما یا خود زبان برنامه نویسی از قبل نوشته شده است و برای ما کار خاصی را انجام میدهد .
به عنوان مثال یک تابع کاربردی در پایتون تابع ()print است که هر چه را به آن ورودی بدهیم برای ما چاپ میکند که ورودی در بین پرانتز باز و بسته قرار و در بین دو ” ” قرار می گیرد .
به عنوان مثال کد زیر که برای ما Salam Python را چاپ میکند :
print("Salam Python")
یک کار جالبی که در پایتون میتوان انجام داد این است که میتوان متغیر های از قبل تعریف شده را در یک رشته استرینگ جدید قرار دهیم به این صورت که در رشته جدید پشت کوتیشن ” حرف f را مینویسیم و هر متغیر درون { } قرار میگیرد :
name = "Mohamad" last_name = "Ghorbani" message = f"This is message for {name} {last_name}" print(message) output : "This is message for mohamad ghorbani"
تابع دیگری که در پایتون کاربردی است ، تابع input() نام دارد که از کاربر ورودی میگیرد و میتواند درون یک متغیر به ما تحویل دهد .
به عنوان مثال میخوام نام کاربر را دریافت کنیم و برنامه به او سلام کند :
name = input() print(f"Salam {name}")
بعد از اجرا کرذن این تیکه کد با فرض اینکه کاربر کلمه Sara را تابپ کند خروجی به این صورت خواهد بود :
Salam Sara
این تابع input میتواند یک ورودی دریافت کند ! مثلا میخواهیم قبل از اینکه کاربر چیزی تایپ کند به او پیامی صادر کند .
به عنوان مثال :
name = input("Please Enter Your Name") print(f"Hello {name}")
یک تابع دیگری در پایتون داریم به نام ()str ! این تابع وقتی به آن ورودی غیر رشته ای بدهیم آن را به رشته تبدیل میکند .
به عنوان مثال :
myString = str(12345) print(myString) output: "12345"
توابع دیگری مانند ()int و ()float هستند که کار مشابه را انجام میدهند و مقدار ورودی خود را به عدد صحیح و اعشاری تبدیل میکنند .
تا اینجا ممنونم که وقت ارزشمندتون رو در اختیار من گذاشتید و در قسمت های بعدی در خدمت شما خواهم بود تا این زبان محبوب رو بیشتر یاد بگیریم .
دیدگاهتان را بنویسید